مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشبختانه ‌شناورهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اقتدار کامل و با پرچم جمهوری اسلامی ایران کالاها را در سراسر دنیا جابجا می‌کنند؛ اما تأکید بر این است که ضمن کاهش بهای تمام شده، بهره‌وری در تمام ارکان گروه به شکل چشمگیری استمرار یابد.

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ محمدرضا مدرس خیابانی، در پنجمین «همایش اصول رهبری، فرهنگ و ارزش‌های سازمانی» که روز چهارشنبه 7 شهریورماه با حضور فرماندهان، سرمهندسان و مهندسان الکترونیک1 به میزبانی شرکت تامین نیرو در مجموعه فرهنگی، رفاهی ورزشی شیان برگزار شد با اشاره به اهمیت دو نعمت امنیت و سلامت زیر سایه نظام اسلامی، تصریح کرد: خوشبختانه ‌شناورهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اقتدار کامل و با پرچم جمهوری اسلامی ایران کالاها را در سراسر دنیا جا به جا می‌کنند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این موضوع که بارهای صادراتی و وارداتی با امنیت کامل به مقصد می‌رسند بسیار حائز اهمیت است، چراکه اگر محموله‌ها به موقع به مقصد نرسند و نیازهای کشور با دقت تأمین و حمل نشود، کل اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌کردند.

وی تصریح کرد: امنیت جابجایی بارهای صادراتی و وارداتی مرهون تلاش تک‌تک دریانوردان ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و تیم مدیریتی گروه، قدردان زحمات شایسته تمام همکاران خود در حوزه دریا و خشکی است. 

مدرس‌خیابانی ادامه داد: علیرغم موفقیت روزافزون گروه کشتیرانی طی سنوات گذشته، بابد بر این نکته تاکید کرد که موفقیت، هیچ‌گاه محلی برای سکون و توقف ندارد و باید تلاش کرد موفقیت‌های ناوگان، مستمر باشد؛ چرا‌که موفقیت زمانی تداوم پیدا می‌کند که تلاش مضاعف برای تحقق آن صورت گیرد.

مدرس خیابانی گفت: دریانوردان به عنوان رهبران مجموعه عملیاتی شرکت کشتیرانی، نقشی جدی برای تداوم موفقیت‌ها برعهده دارند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت مدیریت بهای تمام شده خدمات و کاهش سرعت توقف کشتی‌ها در فرایند کاری گروه کشتیرانی، افزود: دریانوردان نقش اصلی در این خصوص دارند و می‌توانند بسیار مؤثر عمل کنند. 

وی به افزایش موثر رابطه بین ستاد و صف در گروه کشتیرانی اشاره کرد و گفت: با افزایش این رابطه بسیاری از مسائل می‌تواند کاهش یابد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: با همکاری خوب میان فرماندهان کشتی و ستاد در خشکی می‌توان در مسیری حرکت کرد که سرعت شناورها افزایش و تعداد توقفات در بنادر و لنگرگاهها کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم رشد بهره‌وری در تمامی ارکان گروه، خاطرنشان کرد: با گره زدن موضوع جبران خدمات و بهره‌وری با افزایش سرعت تردد و میزان جابه‌جایی کالاها، می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که سرعت تردد افزایش پیدا کند که البته این موضوع با همکاری و تعامل با دریانوردان به نتیجه خواهد رسید.

نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بی‌توجهی به کنوانسیون‌ها و عدم رعایت آن‌ها هزینه خدمات را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه در رونق اقتصاد کشور مؤثر است، به عنوان یک بنگاه تجاری هم باید سودآوری داشته باشد.

وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات پرداخت ارزی حقوق دریانوردان گفت: موضوع مسکن دریانوردان مسأله‌ای است که به دنبال رفع آن نیز هستیم.

مدرس خیابانی در پایان اظهارات خود به پنجاه و هفتمین سالگرد تاسیس گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار امیدواری کرد این گروه کشتیرانی سال‌ها با اقتدار و افتخار به فعالیت ملی خود ادامه دهد.

 

تعامل مدیران ستادی و عملیاتی برای بهبود شرایط دریانوردی 

در این همایش دکتر فرشید فرید، رئیس هیئت مدیره شرکت تأمین نیرو، هدف از برگزاری این همایش‌ها را تعامل بیشتر مدیران ستادی و عملیاتی بیان کرد و اظهار داشت که به واسطه این تعاملات، تصمیمات بهتری برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی اتخاذ خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه همواره پرداخت حقوق ارزی یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده توسط دریانوردان بوده است، گفت: خوشبختانه، پرداخت حقوق ارزی انجام شد و اکنون این مساله مرتفع شده است.

فرید همچنین به این نکته اشاره کرد که تا سه سال گذشته هیچ‌گونه جذب نیروی دریانوردی صورت نگرفته بود و افزود: هم‌اکنون بیش از 750 دانشجو در مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی مشغول به تحصیل هستند و با توافقاتی که با دانشگاه‌های دولتی صورت گرفته، دانشجویان به صورت بورسیه نیز در دانشگاه‌های دریایی تحصیل می‌کنند.

وی به دوران همه‌گیری کووید 19 اشاره کرد و افزود: در آن دوران از طریق اتاق فکرهایی که تشکیل شد و تمهیداتی که اندیشیده شد، کمترین آسیب را

دیدیم.

فرید تصریح کرد: رهبران یک سازمان ارزش‌ها و فرهنگ‌هایی را ایجاد می‌کنند که بر اساس آن‌ها هنجارهای سازمانی شکل می‌گیرد. بنابراین، شما فرماندهان کشتی نیز به عنوان رهبران می‌توانید برای بهبود سازمان گام‌های مؤثری بردارید.

رئیس هیئت مدیره شرکت تأمین نیرو به ایجاد کمیته سلامت روان در مجموعه شیان اشاره کرد و گفت: هدف این کمیته کمک به افزایش سلامت روان دریانوردان است.

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی کشتیرانی، دریانوردان هستند، افزود: برگزاری این همایش‌ها با اهداف خاصی صورت گرفته و انتظار ما از شما فرماندهان، سرمهندسان و مهندسان الکترونیک عزیز این است که همانند پدر بر روی کشتی از دریانوردان خود مراقبت نمایید و در صورت بروز مشکل، آن‌ها را معرفی کنید تا کمک لازم به آن‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به شعار پویش کشتی آبی "هر دریانورد یک خانواده" گفت: برای ما خانواده دریانوردان نیز بسیار حائز اهمیت است، بنابراین تا کنون جلسات مختلفی برای بانوان دریانوردان برگزار کرده‌ایم تا آسیب‌های مربوط به نهاد خانواده را بررسی و در نهایت مرتفع کنیم.

لازم به ذکر است در دومین روز این همایش پنل تخصصی بررسی چالش های فنی و بازرگانی در کشتیرانی با حضور معاون توسعه ناوگان، مدیرعامل شرکت حمل کانتینری، مدیرعامل شرکت حمل فله و معاونین بخش‌های فنی و بازرگانی و مدیران دفتر ایمنی، کیفیت و محیط زیست هر دو شرکت برگزار شد و دریانوردان مسائل و مشکلات خود را در این خصوص بیان کردند. 

در بخش دیگر این همایش مدیر فناوری اطلاعات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی اطلاعاتی درباره فنّاوری اطلاعات و آینده کشتیرانی در سه بخش نسل چهارم کشتیرانی، کشتیرانی هوشمند و کشتیرانی با سوخت بدون آلاینده  به حاضرین ارائه کرد. 

بهداشت غذایی و اصول سلامت تغذیه در کشتی موضوع سخنان کارآفرین صنعت غذایی در این همایش بود. دکتر زنگنه روان پزشک نیز در خصوص شناخت انواع مواد مخدر برای دریانوردان مطالبی را بیان کردند. 

گفتنی است پنجمین همایش اصول رهبری، فرهنگ و ارزشهای سازمانی طی روزهای 6 و 7  شهریور ماه با  حضور تعدادی از فرماندهان، سرمهندسان و مهندسان الکترونیک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموعه شیان برگزار شد.